Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[-]
Tags
antena mobilu cb w

Antena Cb w mobilu
#1
Antena CB w mobilu
Według teorii najlepszym miejscem na zamontowanie anteny CB w pojeździe mechanicznym jest środek dachu. Antena tak zamontowana będzie promieniować we wszystkich kierunkach prawie równomiernie z lekkim wskazaniem na przód i tył. Z uwagi, że teoria nie zawsze pokrywa się z praktyką, warto jednak przed dziurawieniem dachu sprawdzić to za pomocą np. anteny magnetycznej.


Montaż anteny na środku dachu ma jednak tą wadę, że nie budzi pozytywnych wrażeń estetycznych u niektórych użytkowników. Najbardziej rasowo wygląda samochód osobowy z zamontowaną anteną z tyłu lub z przodu dachu – blisko szyby tylnej lub przedniej. Taka lokalizacja anteny ma oprócz estetycznych również zalety związane z prostszym montażem i łatwiejszym dostępem do miejsc montażowych.


Niestety taka lokalizacja prawie zawsze powoduje kłopoty z dopasowaniem i zestrojeniem anteny i to paradoksalne tym większe im dłuższa jest antena. Rozwiązaniem tego problemu może być zastosowanie anteny helikalnej lub konieczne będzie skrócenie anteny w trakcie jej strojenia. Ale uwaga !!! Skracamy antenę przy strojeniu po np. 0.5 cm i sprawdzamy jak się zachowują wskazania SWR. Jeżeli tendencja jest pozytywna skracamy znowu o 0.5 cm i tak aż do uzyskania minimalnego SWR. Spora część użytkowników, zachęcona pozytywna zmianą wskaźnika SWR chwyta za piłkę do metalu i tnie po parę centymetrów. Zachowajcie umiar i cierpliwość, jeżeli już coś utniecie to tego nie przykleicie !!!


Przy montażu anteny CB w samochodzie koniecznie trzeba mieć na uwadze względy bezpieczeństwa. Nie trzeba mieć wielkiej wyobraźni, aby przewidzieć konsekwencje odpadnięcia anteny od samochodu przy prędkości np. 120 km/h. Z czasem śruby w uchwycie mogą się poluzować i antena musi “kłaść” się w taki sposób, aby nie stanowiło to zagrożenia w ruchu drogowym.

Mocowanie anteny poprzez wykonanie otworu w karoserii to poważna decyzja. Łączy się to z nieodwracalną ingerencją w wygląd samochodu. Obecny właściciel pojazdu musi się liczyć, że w przypadku jego sprzedaży obecność dziury w dachu z anteną do radia CB może być zarówno elementem zachęcającym jak i zniechęcającym przyszłych właścicieli. Nie wszyscy muszą być przecież amatorami radia CB.

Jeżeli już jednak zdecydowałaś się na ten sposób montażu to sprawdź:


•czy element karoserii, do którego chcesz zamontować antenę CB ma pewne połączenie elektryczne z resztą pojazdu,

•czy kabel anteny CB nie będzie narażony na otarcia i zginania,

•czy w bezpośrednim sąsiedztwie anteny CB nie znajduje się ogrzewana szyba, której ścieżki oporowe mogą wnieść do układu antenowego straty.


Jeżeli już wiemy, gdzie będzie umieszczona antena do naszego radia CB, możemy przystąpić do wiercenia otworu. Średnicę otworu sprawdź w instrukcji anteny, przeważnie jest to 13 mm. Otwór w karoserii nie zaczynaj od wiercenia wiertłem o docelowej średnicy. Najlepiej zaznacz miejsce przyszłego wiercenia punktakiem, następnie wywierć otwór np. 4 mm i dalej rozwiercaj do pożądanej średnicy lub w przypadku braku takiego wiertła wykorzystaj pilnik.

Po wykonaniu otworu, upewnij się, że podkładka i nakrętka mocująca stopkę anteny będzie miała idealny kontakt elektryczny z blachę nadwozia. Prawie 100 % niepowodzeń przy montowaniu anteny do radia CB w samochodzie ma swoją przyczynę w braku właściwego połączenia stopki anteny z karoserią. W miejscu styku trzeba całkowicie usunąć warstwę lakieru. Miej na uwadze, że za parę dni w miejscach kontaktu pojawi się nalot lub korozja, która wprowadzi dodatkowy opór. Miejsca styku można zabezpieczyć odpowiednim preparatem. Otwór musi być koniecznie uszczelniony podkładkami gumowymi, które znajdziesz w zestawie.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości