Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[-]
Tags
antena radia cb do

Antena do radia cb
#1
Antena do radia CB
Antena jest niezwykle istotnym elementem w zestawie radia CB i nie należy lekceważyć jej znaczenia. Pozwala ona na zarówno odbiór jak i nadawanie fal elektromagnetycznych i od jej długości i konstrukcji zależy zasięg połączenia radiowego. Na sam temat rodzajów anten, teorii konstrukcji i montowania można znaleźć sporo literatury fachowej. My pragniemy skoncentrować się na praktycznym aspekcie stosowania radia CB i anteny w samochodzie. Wielu użytkowników uważa, że zastosowanie tej lub innej anteny wpłynie znacząco na jakość i odległość połączenia. Poza przypadkami związanymi z błędami konstrukcyjnymi anteny – na jakość i odległość połączenia ma wpływ wiele innych czynników jak. Sposób montażu, miejsce montażu, zestrojenie anteny z radiem CB, czynniki propagacyjne.

Na co więc powinien zwrócić przyszły użytkownik radia CB w samochodzie przy wyborze anteny ? Naszym zdaniem na: długość, solidność jej wykonania, sposób montażu, miejsce montażu i zestrojenie z radiem.

Długość anteny do radia CB
Co długości anteny to nie wdając się w teoretyczne rozważania należy stwierdzić, że antena do radia CB jest tym bardziej skuteczna im dłuższa. Przy montażu w samochodzie osobowym należy jednak zdać sobie sprawę z paru ograniczeń. Długa antena to większe opory powietrza, jeżeli jest ona zamontowana na podstawie magnetycznej, przy dużych prędkościach jest większe prawdopodobieństwo jej odpadnięcia od dachu, co może stworzyć pewne zagrożenia zarówno dla ruchu drogowego jak i dla lakieru samochodu. Długie anteny montowane na stałe w samochodzie, wymagają wiercenia otworów – co jest nie do przyjęcia dla wielu ich użytkowników. Długa antena sprawia również kłopoty w jej przechowywaniu po zdemontowaniu z dachu. W wyborze anteny należy kierować się kompromisem pomiędzy jej skutecznością i sprawnością a rozmiarami.


Solidność wykonania
Solidność wykonania anteny do radia CB zamontowanej w samochodzie ma bardzo duże znaczenie. Antena zamontowana w samochodzie pracuje w bardzo trudnych warunkach. Jest narażona na korozję pod wpływem czynników atmosferycznych oraz uszkodzenia mechaniczne. Często jest “brutalnie” traktowana przez jej właściciela i praktycznie uznawana jako element dodatkowy radia CB bez większego znaczenia. W przypadku anten wykonanych z gorszych materiałów, po pewnym czasie styki elektryczne ulegają korozji, zmniejsza się skuteczność anteny, a w krańcowych przypadkach niemożliwe staje się nadawania lub wadliwa antena może stać się przyczyna uszkodzenia radia.

Sposób montażu
Co do sposobów montażu radia CB w samochodzie to najpopularniejsze są mocowania magnetyczne, specjalne uchwyty rynienkowe (brak wersji do nowoczesnych aut osobowych) lub na stałe. Jeżeli chcesz stosować CB radio jako antyradar na dłuższych trasach to polecamy anteny zintegrowane z podstawą magnetyczną – łatwe w montażu i demontażu, bez konieczności dziurawienia karoserii. Jeżeli boisz się o lakier samochodu to można zastosować specjalne gumowe podkładki zabezpieczające lakier przed porysowaniem. Jeżeli chcesz zainstalować długą antenę to polecamy albo dobrą podstawkę magnetyczną lub specjalny uchwyt rynienkowy, lecz z tym ostatnim mogą być problemy z montażem w nowoczesnych samochodach osobowych.


Miejsce montażu
Najlepszym miejscem na zainstalowanie anteny do radia CB z teoretycznego punktu widzenia jest środek dachu samochodu. Praktycznie nie zawsze jest to wygodne i często nie wygląda “profesjonalnie”. Dobrym rozwiązaniem jest wiec umieszczenie anteny na tyłach dachu jeżeli chcemy wykorzystać jej całą moc - odpowiednio zestroić. W przypadku anten mocowanych na podstawie magnetycznej należy pamiętać aby mocować ją zawsze mniej więcej w tym samym miejscu. Zmiana położenia anteny na dachu zmienia rozłożenie promieniowania elektromagnetycznego i co za sobą pociąga współczynnik fali stojącej SWR, co może spowodować zmniejszenie osiągów anteny.

Instalacja anteny do radia CB mimo pozornej prostoty często sprawia problemy mniej doświadczonym użytkownikom. Zła antena może spowodować uszkodzenie stopnia końcowego w nadajniku. Czasem pomimo wysiłków antena nie pracuje tak jakbyśmy sobie tego życzyli. Warto poznać najczęściej spotykane błędy występujące podczas montażu anteny do radio CB.

Bardzo często występującym błędem jest brak właściwego połączenia ekranu przewodu z masą pojazdu. Wystarczy, aby oporność tego połączenia wynosiła jedynie kilkanaście omów, by drastycznie zmalała sprawność anteny. Każda oporność w układzie masy jest opornością strat.

Kłopoty mogą również powstać przy braku połączenia minusa zasilania nadajnika. Staranne podłączenie masy anteny z radiem CB stwarza sytuację, w której nawet brak podłączenia zasilania z biegunem ujemnym (masa) może zostać niezauważony. Mimo iż podłączenie zdaje się być poprawne, antena nie da się prawidłowo zestroić. Dlatego zawsze po montażu trzeba sprawdzić, czy radio da się włączyć po odkręceniu kabla antenowego. Jeżeli nie to musimy zająć się połączeniem minusa zasilania z masą samochodu.

Oczywiście w/w uwaga nie dotyczy anten na podstawie magnetycznej. Antena o podstawie magnetycznej współpracuje z nadwoziem samochodu nieco inaczej, niż antena mocowana mechanicznie. Stopka anteny nie ma bezpośredniego (galwanicznego) połączenia z nadwoziem. Stopki anten magnetycznych celowo mają duże wymiary (im większe tym lepiej, gdyż połączenie stanowi mniejszą oporność), gdyż stanowi ona jedną z okładzin kondensatora. Drugą okładziną jest blacha samochodu. Dla częstotliwości w granicach 27 MHz kondensator taki nie stanowi dużej przeszkody, czyli można przyjąć, że dla prądów w.cz. stopka jest połączona z nadwoziem. Oczywiście połączenie takie ma większą oporność dla prądów w.cz. i stąd między innymi mniejsza sprawność anten na podstawie magnetycznej. Dlatego w przypadku kłopotów z antena o podstawie magnetycznej warto rozpocząć sprawdzenie od pomiarów stopki omomierzem, czy aby nie ma w niej zwarcia.

Częstym powodem złej pracy anteny jest jej lokalizacja. Antena pracuje najlepiej, gdy dookoła niej jest wolna przestrzeń. Dlatego nie można anteny mocować tak. Aby w jej pobliżu znajdowały się elementy karoserii. Elementy metalowe szczególnie wtedy gdy są w pobliżu cewki kompensacyjnej, utrudniają lub wręcz uniemożliwiają zestrojenie anteny.

Aby antena do radia CB dobrze pracowała musi być przynajmniej raz w roku konserwowana. Przy przeglądzie antena powinna być rozebrana i wymyta w celu usunięcia wszelkich nalotów i korozji. Szczególną uwagę poświęcamy miejscom połączonym wkrętami oraz połączeniom elektrycznym. Często połączenia lutowane ulegają utlenieniu i muszą być poprawione. Czasami połączenia elektryczne w skutek pracy kabla ulegają przetarciom lub złamaniom. Konieczne jest wczesne wykrycie tego typu przypadków, gdyż zwarcie w obwodzie anteny może skończyć się uszkodzeniem radia podczas nadawania.

Strojenie anteny

Ważną czynnością jest zestrojenie anteny z radiem CB. Na wpływ zestrojenia radia CB z antena maja takie czynniki jak: ogólnie mówiąc długość bata anteny, długość kabla antenowego, miejsce montażu anteny. Do strojenia anteny wykorzystuje się specjalne przyrządy – reflektometry (SWR Metr). Jeżeli nie chcesz bawić się w strojenie anteny – najlepiej jest kupić zestaw antenowy razem z kablem. Długość kabla jest wtedy tak dobrana aby antena była wstępnie zestrojona. Fala CB radio ma długość około 11 metrów, a długość kabla należy liczyć odpowiednio w proporcji do długości fali . Jeżeli jednak zmienisz długość kabla, konieczne będzie ponowne zestrojenie anteny z radiem CB. Samo strojenie polega najczęściej na zmianie długości bata anteny przy pomocy specjalnego klucza imbusowego.



Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości